Informacje o publikacji
Autorzy rozpraw zawartych w tomie podejmują próbę rozpoznania i zrozumienia wartości, jakie wniósł i pobudził ewangelicyzm augsburski w kulturze Pierwszej Rzeczpospolitej. Studia nad wybranymi ideami i ideałami religijnymi, artystycznymi, pedagogicznymi, społecznymi, antropologicznymi i etycznymi powiązanymi z luteranizmem ukazują doktrynę religijną tej konfesji jako całościową koncepcję kulturową. Autorzy wskazują też na luterański komponent zróżnicowanego konfesyjnie kulturowego dorobku reformacji, na formowanie się i hierarchizację wartości konstytutywnych dla kultury polskiej oraz na dialog z europejską debatą o renesansowej christianitas.
redakcja naukowa: Katarzyna Meller
Wprowadzenie do tomu
Kultura wyrosła z religijnych, duchowych, światopoglądowych, etycznych inspiracji luteranizmu pozostaje ważną i intrygującą częścią kultury I Rzeczpospolitej. Badawczą uwagę przyciaga nie tylko proces wrastania luteranizmu (rozumianego szeroko, jako kultura inspirowana ideami i ideałami właściwymi tej konfesji) w rzeczywistość kulturową I Rzeczpospolitej, ale także wszelkie przejawy jego stymulujacej roli dla całej ówczesnej kultury. Zrekonstruowany zostanie więc zarówno dialog toczący się między kulturą I Rzeczypospolitej formowaną przez rozmaite nurty religijne i inspiracje kulturowe, a luterańskim projektem kulturowym w tej postaci, w jakiej przyjął się w Polsce, jak również dialog kultury I Rzeczpospolitej z kulturą zachodnioeuropejską, ukształtowaną w odmiennych warunkach przez wartości konfesji ewangelicko-augsburskiej (np. luterańską kulturą niemiecką, skandynawską).
Rozpoznanie za pośrednictwem ówczesnego piśmiennictwa form obecności i aktywności luteranizmu w Polsce pozwoli zrekonstruować „mapę” wartości wspólnych i odrębnych wobec tych, które uformowały się w kręgu innych inspiracji duchowo-religijnych. Zaprojektowano ujęcie monograficzne wybranych idei religijnych, artystycznych, pedagogicznych, społecznych, antropologicznych i etycznych powiązanych z doktryną religijną luteranizmu i całościowej koncepcji kultury wypracowanej przez luteranizm.
Studia oparte będą na analizie konkretnych dzieł lub zbiorów pokrewnych tekstów. Studia monograficzne wezmą pod uwagę kwestionariusz problemowy zaproponowany w projekcie, a wynikający z postrzegania luteranizmu nie tylko jako ruchu religijnego, lecz znacznie szerzej: jako zjawiska kulturowego.
Umowne miano I Rzeczpospolitej, ewokujące ideę całości i jedności organizmu państwa, i nazywające rzeczywistość Rzeczpospolitej wielu kultur, narodów, języków, wyznań z ich specyficzną aksjologią, z natury rzeczy projektuje ujęcie porównawcze (choćby ze względu na kulturowe różnice, oczywistą odmienność współtworzących ją organizmów politycznych- Korona, Litwa, Prusy Królewskie, Prusy Książęce - zróżnicowanie językowe, etniczne, społeczne. Także sam luteranizm w Rzeczpospolitej objawił się w różnorodności językowej, społecznej i etnicznej, np. niemieckojęzycznej kulturze miast Prus (Gdańsk, Toruń, Elbląg, Królewiec) i polskiej szlacheckiej kulturze wielkopolskich rodów luterańskich.
Kultura I Rzeczpospolitej w XVI i XVII stuleciu rosła i różnicowała się kulturowo przede wszystkim dzięki sile renesansowych, a później barokowych nurtów intelektualnych, idei filozoficznych, artystycznych, politycznych, etc., oraz, w nie mniejszym stopniu, dzięki pobudzeniu impulsami religijnego renesansu o różnym konfesyjnym zabarwieniu. Znacząca w tym względzie rola przypadła ewangelicyzmowi augsburskiemu. Luteranizm chcemy tu postrzegać jako całościową propozycję kulturową Jest to szczególnie widoczne w pierwszym okresie reformacji w Polsce - od lat 20. XVI wieku do końca lat 50. tego stulecia. Dla historyka literatury ten okres jest szczególnie interesujący z powodu gwałtownego przyrostu piśmiennictwa, przede wszystkim w języku polskim, rozmaitości dzieł różnego pokroju, stylu, tematyki, dzieł adresowanych do szerokiego kręgu odbiorców, pobudzających i zaspokajających „nieklasyczny” gust, dających rozrywkę, pouczających i animujących refleksję dzięki śmiało podejmowanym starym i nowym problemom moralnym, politycznym, religijnym. Impulsu danego przez reformację nie sposób przecenić. Chronologiczne pierwszeństwo i siła wpływu idei luterańskich każe dziś poszukiwać w nich źródła kulturowych przemian i przewartościowań, jakie dokonały się w renesansowej Rzeczpospolitej w pierwszej połowie XVI stulecia. W dziedzinie piśmiennictwa do luteranizu należy założenie „fundamentów” pod przyszły, zróżnicowany konfesyjnie kulturalny dorobek reformacji ujawniający się tak w wysokim, jak i w niskim rejestrze pisarstwa religijnego, polemicznego, teologicznego, moralistycznego, artystycznego, w filologii biblijnej, translatoryce, parenetyce, moralistyce, dydaktyce, a także w instytucjach kultury realizujących luterański model humanitas, żywiących się i żyjącym słowem. Dlatego w centrum zainteresowania projektowanych prac winna znaleźć się sztuka słowa jako nośnika wartości, słowa pozostającego na służbie konfesji i dialogującego z odmiennymi wyznaniowo motywowanymi modelami kultury. Ów dialog toczył się najżywiej do końca XVI stulecia, a jego kres wyznacza ukazanie się słynnej Dąbrówki, postylli Samuela Dambrowskiego(1620) oraz zaakceptowanej przez luteran Biblii gdańskiej (1632), wspólnego dzieła braci czeskich i kalwinistów, z którymi już wcześniej ułożono się w Zgodzie Sandomierskiej (1570). W dalszym biegu dziejów luteranizmu w Rzeczpospolitej (2 poł. XVII-XVIIIw.) jego kulturotwórcza rola osłabła, szczególnie wobec antagonizmu dwóch najsilniejszych ewangelicko-augsburskich środowisk: polskiej, czy też częściowo spolonizowanej szlachty i niemieckiego mieszczaństwa. „Zamknięty obieg” idei, utrwalone już stanowo-wyznaniowe modele kulturowe i nowe, atrakcyjniejsze koniunktury ideowe XVII i XVIII w. sprawiły, że dziś postrzegamy ówczesny luteranizm polski jako statyczny i dla ogólnej kultury obojętny (mimo jednostkowych wybitnych dokonań). Nie bez znaczenia dla tego stanu rzeczy były polityczne losy Rzeczpospolitej, specyfika społeczeństwa staropolskiego, dominujący model kultury szlachecko-ziemiańskiej. Katolicka konfesjonalizacja państwa w znaczący sposób zadecydowała o stopniowej marginalizacji luteranizmu i reprezentującej go kultury, w porównaniu z kulturotwórczą energią pierwszego okresu (1.poł. XVI w.). Te konteksty będą istotnym odniesieniem dla prowadzonych badań.
Spis treści
Katarzyna Meller (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Luterańskie novum w kulturze polskiej XVI w. Wprowadzenie do tomu
Maciej Ptaszyński (Uniwersytet Warszawski) , Luteranizm bez Lutra? Luter w Polsce w XVI w.
Paweł Matwiejczuk (Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie), Odnowa Kościoła w korespondencji Filipa Melanchtona do Polaków
Małgorzata Grzywacz (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) , Reformacja wittenberska i szlaki jej transferu. U źródeł obecności luteranizmu w Rzeczypospolitej XVI w.
Izabela Winiarska-Górska (Uniwersytet Warszawski), Z zagadnień recepcji protestanckiej hermeneutyki biblijnej w przekładzie Nowego Testamentu Stanisława Murzynowskiego (w ujęciu komunikacyjnym)
Paweł Stępień (Uniwersytet Warszawski), Zbawcza wartość krzyża. O źródłach luterańskiej pobożności pasyjnej w Rzeczypospolitej XVI–XVII w.
Marta M. Kacprzak (Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie) , O wolności chrześcijańskiej i niewolnej woli. Luterańska antropologia i aksjologia wobec renesansowych pytań o godność człowieka
Beata Gaj (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie) , Wychowanie do wspólnoty w szkołach luterańskich XVI w. Idea gimnazjum
Piotr Późniak (Uniwersytet Jagielloński), Miejsca wspólne repertuaru pieśniowego w polskich kancjonałach ewangelickich z XVI w.
Grażyna Jurkowlaniec (Uniwersytet Warszawski), Konflikt wartości, wspólnota tradycji i pragmatyka rzemiosła: XVI-wieczne wydania Biblii Lutra jako źródła ilustracji Biblii Leopolity
Dariusz Chemperek (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), „Inność” i „obcość” luteranów w horyzoncie aksjologicznym. Ewangelicyzm augsburski i jego wyznawcy w polskiej satyrze XVII w.